Lista aktualności
Kolejne spotkanie za nami!
W dniach 23-25 listopada 2021 r. w Rucianem-Nidzie odbyło się drugie spotkanie szkoleniowe w ramach programu Erasmus+. Partnerstwo strategiczne na rzecz kształcenia i szkoleń zawodowych pod nazwą „Współpraca i edukacja kluczem do zrównoważonego rozwój” realizowanego przez Nadleśnictwo Maskulińskie we współpracy z Zespołem Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie, Provence Model Forest z Francji oraz Stowarzyszeniem River Mirna Basin Model Forest z Chorwacji zajmującym się edukacją na rzecz zrównoważonego rozwoju ze specjalizacją z pedagogiki leśnej.
Głównymi celami ww. projektu jest: podniesienie kompetencji dzięki wzajemnej współpracy; wsparcie kształcenia zawodowego w duchu poszanowania środowiska naturalnego; poszerzenie wiedzy, której tematyką jest zrównoważony rozwój wielofunkcyjnej gospodarki leśnej, a także podnoszenie kwalifikacji kadry odpowiedzialnej za kształcenie zawodowe i wymiana doświadczeń między partnerami.
Dzień I
Wizytę szkoleniową w Nadleśnictwie Maskulińskie rozpoczęliśmy od przedstawienia dorobku pracowników przy pomocy prezentacji multimedialnej. Uczestnicy projektu zapoznali się historią, zasobami oraz organizacją nadleśnictwa, a także zapoznali się z cechami wielofunkcyjnej gospodarki leśnej w Lasach Państwowych w tym m. in.:
- funkcją ochronną poprzez pozytywny wpływ na obieg wody w przyrodzie (przykład działania dodatkowego jakim jest „mała retencja nizinna”), ochronę gleb przed erozją (lasy glebochronne), ochronę wód (lasy wodochronne) i krajobrazu (formy ochrony przyrody oraz lasy HCVF), tworzenie warunków do wzrostu bioróżnorodności (reintrodukucja rysia, strefy ochronne dla ptaków w tym rybołowa, ochrona żółwia błotnego);
- funkcją gospodarczą w tym trwałego użytkowania drewna i zachowana ciągłości drzewostanów, ubocznego użytkowanie lasu, gospodarki łowieckiej;
- funkcją społeczną: poznanie zasad funkcjonowania Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Mazurskie”, Ośrodka Edukacji Leśnej Wojciechówka. Partnerzy projektu mieli możliwość poznać funkcjonowanie obiektów zagospodarowania turystycznego Lasów Państwowych na przykładzie Nadleśnictwa Maskulińskie w tym: liniowych, punktowych, kubaturowych, powierzchniowych. Zostały również przedstawione zrealizowane projekty podnoszące świadomość społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rozwoju (projekt promujący drewno jako surowiec doskonały), a także przekazana została wiedza z zakresu prowadzonej edukacji przyrodniczo leśnej dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
W ramach współpracy na rzecz edukacji zawodowej udaliśmy się do Zespołu Szkół Leśnych w Rucianem-Nidzie, gdzie Pani Dyrektor Halina Pańkowska przybliżyła historię szkoły oraz przedstawiła organizację. Odniosła się do obecnych trendów nauczania, kierunków kształcenia, specyfice zawodu leśnika, a także realizowanych projektach, w tym jak szkoła postrzega i implementuje „Cele Zrównoważonego Rozwoju”. Następnie nasi partnerzy mieli okazję zobaczyć sale dydaktyczne, w których prowadzona jest nauka zawodu. Grupa uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli z zakresu obsługi rejestratorów leśnych, komputerowych maszyn do pozyskiwania surowca drzewna, a także łucznictwa.
Kolejnym punktem naszego spotkania w oparciu o prowadzoną współpracę na rzecz ochrony krajobrazu było odwiedzenie Mazurskiego Parku Krajobrazowego, w tym zwiedzanie Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Kulturowej w Krutyni, Izby Pamięci Karola Małłka oraz obejrzenie multimedialnej diaporamy prezentującej lokalne krajobrazy autorstwa Pana Waldemara Bzury.
Dzięki ekspozycji Izby Przyrodniczej nasi goście poznali typy siedlisk charakterystycznych dla Mazurskiego Parku Krajobrazowego, takich jak: las, jezioro, rzeka Krutynia, łąka a także eksponatów z królestwa zwierząt. Dodatkowo w Izbie znajduje się wystawa poświęcona grzybom, z podziałem na gatunki jadalne i niejadalne.
Na zakończenie pierwszego dnia jako przykład możliwości prezentacji zabytkowych obiektów leśnych do edukacji społeczeństwa i grup zawodowych, zwiedziliśmy Zabytkową Wyłuszczarnię Nasion im. Zdzisława Borońskiego w Rucianem-Nidzie zapoznając się z historią i funkcjonowaniem obiektu, który tętni życiem przez cały rok. Zimą pełniącego swoją podstawową funkcję, czyli wyłuszczanie nasion z szyszek, a w sezonie turystycznym obiekt chętnie odwiedzany przez lokalnych mieszkańców czy urlopowiczów.
Dzień II
Dzień rozpoczęliśmy od promowania idei zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko naturalne, w formie namacalnej sadząc przy siedzibie Nadleśnictwa Maskulińskie „Leśny Sad”. Wszyscy członkowie projektu wraz z przedstawicielem władz lokalnych oraz uczniami Zespołu Szkół Leśnych posadzili gatunki drzew i krzewów roślin naturalnie występujących w polskich lasach: jarzębinę, śliwę tarninę, rokitnik, jałowiec, dereń, bez czarny, malinę, jeżynę, czarną porzeczkę, głóg, borówki wiśnie ptasią oraz tradycyjne odmiany jabłoni i gruszy. Owoce z wymienionych gatunków docelowo będą dostępne dla lokalnej społeczności. Ponadto w ramach edukacji wspierającej zasady zrównoważonego rozwoju oraz szerzącej ideę wielofunkcyjnej gospodarki leśnej miejsce to będą w ramach zajęć i praktyk szkolnych odwiedzać uczniowie lokalnych szkół.
Po założeniu „Leśnego Sadu” uczestnicy programu Erasmus + wspólnie z uczniami ZSL w Rucianem-Nidzie wzięli udział w warsztatach pszczelarskich, w których poznali podstawy produkcji pszczelarskiej z możliwością wykonania własnoręcznie świec z wosku pszczelego.
Następnie zaplanowane zostało zapoznanie Partnerów programu z aspektem turystycznym regionu Wielkich Jezior Mazurskich poprzez rejs po największy jeziorze w Polsce.
Na zakończenie drugiego dnia wizyty szkoleniowej zostały przeprowadzone warsztaty kulinarne promujące dziczyznę oraz płody runa leśnego. Podczas spotkania partnerzy mieli okazję zapoznać się ze sposobami przyrządzania mięsa z dziczyzny w sposób naturalny i zgodny z polską wielowiekową tradycją. Takie podejście w sposób jednoznaczny kojarzy się z ideą zrównoważonego rozwoju, gdyż pokazuje jak wykorzystywać właściwie to co daje nam otaczająca przyroda, jednocześnie podkreślając aspekt zdrowotny.
Dzień III
Ostatni dzień programu szkoleniowego członkowie programu rozpoczęli od wizyty w Parku Dzikich Zwierząt w Kadzidłowie, w którym mogli obserwować gatunki zwierząt występujących w Polsce. Ponadto przekonali się o dobrej i owocnej współpracy miedzy lokalnymi instytucjami i organizacjami w zakresie edukacji przyrodniczo-leśnej dzięki programowi reintrodukucja rysia „Born to be free” w Puszczy Piskiej.
Ostatnim punktem zaplanowanej wizyty były odwiedziny Ośrodka Edukacji Historyczno-Przyrodniczej "Wilczy Szaniec", w którym goście mogli zobaczyć doskonały przykład połączenia edukacji historycznej z przyrodniczą, a także poznać szczegółowo dzieje odwiedzanego regionu.